Liesbeth Piena (1993) is gefascineerd door de vormen in de natuur. Organische en gestileerde elementen vertaalt ze naar fris geschilderde landschapsdetails met nadrukkelijk aandacht voor de (grafische) contouren en lijnen van bijvoorbeeld plantenbladeren. CODA vroeg haar in 2024 een wandschildering te maken waarin de natuur en de Veluwe centraal staan. Resultaat is Bodem, een schildering in zachte kleuren die sinds februari 2025 te zien is in het auditorium van CODA.
Liesbeth Piena: “De Veluwe, met name de Veluwezoom, is een gebied waar ik graag kom. Op een mooie augustusavond ben ik daar gaan fietsen, rondkijkend naar wat ik zou kunnen gebruiken in een muurschildering. Mooie uitgerekte schaduwen van dennen vielen over het pad en creëerden abstracte vormen waarin ik veel mogelijkheden zag. Deze dennen waren de aanleiding om me te verdiepen in de begroeiing van de Veluwe. Naaldbomen hebben een esthetische waarde, maar de enorme aantallen op de Veluwe verstoren het evenwicht in het bos. Al het leven in het bos is onderling afhankelijk en de bodemconditie speelt daarin een cruciale rol. Het is, zowel letterlijk als figuurlijk, het fundament van de Veluwe.”
Bodem is opgebouwd uit de bladvormen van bomen die gepland worden op de Veluwe om de bodemkwaliteit te verbeteren. Denk aan de boswilg, ruwe berk, hazelaar, veldesdoorn, wintereik, elsbes, zoete kers en ratelpopulier. Deze bomen, zogenaamde rijkstrooiselsoorten, gaan bodemverzuring tegen en halen mineralen uit de ondergrond die via de gevallen bladeren – het strooisel – weer in de bovengrond terechtkomen. Door dit circulaire proces kan de bosbodem beter vocht vasthouden en inkomend zuur opslaan. Dat laatste is nodig want de bodem verzuurt onder meer vanwege de stikstofneerslag. Daarnaast heeft de natuur in toenemende mate te maken met periodes van droogte als gevolg van klimaatverandering. Veranderingen en natuurverschijnselen die effect hebben op de bomen en de bodem, de 'motor' van al wat groeit.
Piena ziet een directe link tussen het cultureel erfgoed dat CODA beheert en conserveert voor toekomstige generaties en het aanplanten van bomen op de Veluwe voor de conservering van een waardevol landschap. Piena brengt beide samen in haar wandschildering Bodem. Ze werkte een maand aan de schildering. Om Bodem te realiseren werd een digitaal ontwerp op de wand geprojecteerd dat zij vervolgens met de hand schilderde. Het handschrift van Piena, dat beweeglijk is en imperfecties toont die ook in de natuur voorkomen, zorgt voor een zeer persoonlijk landschapskunstwerk op de muren van het auditorium. Tijdens het schilderen paste Piena haar compositie aan vanwege de hoge wanden met uitdagende schuine hoeken. Het auditorium ligt op het laagste punt van het CODA gebouw. Piena: “Het is de bodem van het gebouw, maar ook de plek waar je het fundament legt voor ontmoetingen.” De natuurlijke, lichte en frisse tinten uit de natuur die Piena in haar werk gebruikt, zorgen dan ook voor een warm welkom in het auditorium.
Photography: Sushilla Kouwen
Liesbeth Piena (1993) is gefascineerd door de vormen in de natuur. Organische en gestileerde elementen vertaalt ze naar fris geschilderde landschapsdetails met nadrukkelijk aandacht voor de (grafische) contouren en lijnen van bijvoorbeeld plantenbladeren. CODA vroeg haar in 2024 een wandschildering te maken waarin de natuur en de Veluwe centraal staan. Resultaat is Bodem, een schildering in zachte kleuren die sinds februari 2025 te zien is in het auditorium van CODA.
Liesbeth Piena: “De Veluwe, met name de Veluwezoom, is een gebied waar ik graag kom. Op een mooie augustusavond ben ik daar gaan fietsen, rondkijkend naar wat ik zou kunnen gebruiken in een muurschildering. Mooie uitgerekte schaduwen van dennen vielen over het pad en creëerden abstracte vormen waarin ik veel mogelijkheden zag. Deze dennen waren de aanleiding om me te verdiepen in de begroeiing van de Veluwe. Naaldbomen hebben een esthetische waarde, maar de enorme aantallen op de Veluwe verstoren het evenwicht in het bos. Al het leven in het bos is onderling afhankelijk en de bodemconditie speelt daarin een cruciale rol. Het is, zowel letterlijk als figuurlijk, het fundament van de Veluwe.”
Bodem is opgebouwd uit de bladvormen van bomen die gepland worden op de Veluwe om de bodemkwaliteit te verbeteren. Denk aan de boswilg, ruwe berk, hazelaar, veldesdoorn, wintereik, elsbes, zoete kers en ratelpopulier. Deze bomen, zogenaamde rijkstrooiselsoorten, gaan bodemverzuring tegen en halen mineralen uit de ondergrond die via de gevallen bladeren – het strooisel – weer in de bovengrond terechtkomen. Door dit circulaire proces kan de bosbodem beter vocht vasthouden en inkomend zuur opslaan. Dat laatste is nodig want de bodem verzuurt onder meer vanwege de stikstofneerslag. Daarnaast heeft de natuur in toenemende mate te maken met periodes van droogte als gevolg van klimaatverandering. Veranderingen en natuurverschijnselen die effect hebben op de bomen en de bodem, de 'motor' van al wat groeit.
Piena ziet een directe link tussen het cultureel erfgoed dat CODA beheert en conserveert voor toekomstige generaties en het aanplanten van bomen op de Veluwe voor de conservering van een waardevol landschap. Piena brengt beide samen in haar wandschildering Bodem. Ze werkte een maand aan de schildering. Om Bodem te realiseren werd een digitaal ontwerp op de wand geprojecteerd dat zij vervolgens met de hand schilderde. Het handschrift van Piena, dat beweeglijk is en imperfecties toont die ook in de natuur voorkomen, zorgt voor een zeer persoonlijk landschapskunstwerk op de muren van het auditorium. Tijdens het schilderen paste Piena haar compositie aan vanwege de hoge wanden met uitdagende schuine hoeken. Het auditorium ligt op het laagste punt van het CODA gebouw. Piena: “Het is de bodem van het gebouw, maar ook de plek waar je het fundament legt voor ontmoetingen.” De natuurlijke, lichte en frisse tinten uit de natuur die Piena in haar werk gebruikt, zorgen dan ook voor een warm welkom in het auditorium.
Photography: Sushilla Kouwen